Mikor adjunk először juttatásokat az új munkatársaknak?
Gyakori kérdés a juttatások kiadásával kapcsolatban, hogy a frissen érkezett munkavállalók mikor, mennyit kapjanak először ezekből. Milyen jogszabályi kötöttségek vonatkoznak erre, mi szükséges az optimális adminisztrációhoz?
Ha a jogszabályok oldaláról vizsgáljuk a kérdést, akkor nagyon kevés iránymutatást találunk. Egyrészről az egyenlő bánásmód szabályai szerint az azonos munkakörben, felelősségi körben dolgozóknak hasonló juttatási értékekkel kell rendelkezniük. Emellett azonban az önkéntes pénztárakról szóló törvény is tartalmaz egy időkorlátot. Eszerint – ha adunk önkéntes pénztári hozzájárulást – nem zárható ki ebből az a munkavállaló, aki legalább 6 hónapja munkaviszonyban van.
Ez azt jelenti, hogy ha alkalmazunk ilyen juttatást, akkor legkésőbb 6 hónap után biztosítani kell ezt vagy az ezt tartalmazó cafeteria keretet a munkavállalóknak. Ha nem adunk ilyen juttatást, akkor az egyenlő bánásmód kereteit figyelembe véve akár hosszabb időszakra is kitolhatja a munkáltató az első juttatás kiadását.
Emberi erőforrás gazdálkodás oldaláról egyensúlyt kell találni a később adott juttatás miatt keletkező megtakarítás és a munkavállaló megtartása közt. Minél előbb élvezi a munkavállalónk a kedvezményeket, annál hamarabb alakulhat ki a teljes értékű kötődés a céghez.
Mi a helyzet, ha azonnal adjuk?
– Egy juttatási kínálat beindításakor érdemes arra is figyelni, hogy olyan ütemezést vállaljon a munkáltató, amit képes ellátni az adminisztráció – emlékeztet Kardos Zoltánné az L-Soft Zrt. outsource divízió igazgatója.
Így érdemes egy kis haladékot adni a munkáltatónak és munkavállalónak is a belépést követően. Bizonyos juttatások megvalósításához rendelkeznie kell a munkavállalónak az ehhez kapcsolódó kártyával, számlákkal, szerződésekkel. A munkáltatónak fel kell dolgozni ezek adatait a szabályos kifizetéshez, feltöltéshez.
– A leggyakoribb megoldás talán az, hogy a belépést követő harmadik hónap után indul a juttatások kiadása – foglalja össze a tapasztalatokat Fata László a Cafeteria TREND juttatási szakértője.
Így lesz elegendő ideje az adminisztrációnak felkészülni. Emellett nem dolgozunk feleslegesen a próbaidő alatt kilépő munkavállalókkal. Ha a munkáltató a teljes együttműködés időszakára biztosítaná a juttatásokat, akkor megteheti, hogy a késleltetett induláskor kiadja a belépéstől eltelt időszakra eső juttatásokat is.
Ez egy megfelelő juttatási keret esetén motiváló összeg lehet a munkavállalók számára, hogy a próbaidő után fenntartsák a munkaviszonyukat.
Cafeteria adminisztrációs megoldások az L-SOFT-tól, segíthetnek, hogy egyszerűbb legyen!