fbpx

Már-már közhelyszámba menő bölcsesség, hogy olcsóbb a meglévő munkatársat megtartani, mint újat találni helyette. A kiválasztás jól lefedett terület, számos technika, tréningek és tanfolyamok sokasága áll rendelkezésre. Ugyanekkor, a sok cégnél a megtartásra, a cégnél maradásra, vagyis inkább marasztalásra sokkal kevesebb figyelmet fordítanak. A Karrier Intézet segítségével rövid gyakorlati útmutatót állítottunk össze a maradási interjú levezetéséhez egy konkrét eset felhasználásával.

Mielőtt belevágnánk maradási interjúk (stay interview) szervezésébe lényeges tisztázni, miért is csináljuk: a mi megbízónknál az elsődleges cél a munkatársak lojalitásának növelése volt, és csak másodlagos célként szerepelt, hogy információt gyűjtsünk. Mint minden eszköz és technika használatánál fontos, hogy ezek nem működnek vákuumban, azaz a vállalat stratégiájába és kultúrájába kell, hogy illeszkedjenek.

A szakirodalom szerint az egyik leggyakoribb kilépési ok az elismerés hiánya, ami relatíve olcsón, kis odafigyeléssel kezelhető. Erre kiválóan alkalmas a maradási interjú. Ha jól van megtervezve és kommunikálva, olyan megerősítést, akár nyilvános elismerést adhat a munkatársnak, ami jól megtérülő befektetés mind a megnövekedett motivációban, mind a megerősített lojalitásban.

Az alábbi folyamatot egy ügyfelünknél vittük végig, ahol a fluktuáció az elmúlt években jelentősen emelkedett.

Első lépésként találjuk meg a legrégebbi munkatársakat. Kik azok, akik a leghosszabb ideje nálunk dolgoznak? A vállalat méretétől függően válasszunk 2-5 dolgozót, aki már régóta dolgozik nálunk és megfelelő teljesítményt nyújt. Ők lesznek az első interjúalanyaink. Optimális esetben idővel mindenkire sor kerül.

Második lépés, hogy gyűjtsünk háttér-információt róluk: beszéljünk a közvetlen vezetőjükkel esetleg beosztottaikkal vagy munkatársaikkal. Folyamatosan tartsuk szem előtt az elsődleges célt: a megtartást. Tehát pozitív kérdéseket tegyünk fel a leendő interjúalanyaink környezetének. Például: Miért jó vele dolgozni? Mik a legjobb élményeik vele kapcsolatban? Miért fontos a cég számára? Az így megszerzett információkat, történeteket beépítjük a későbbi interjúba.

Harmadik lépés: az maradási interjú előkészítése. A tapasztalataink szerint legjobb, ha a közvetlen vezető és esetleg az ő vezetője van jelen a maradási interjún. Ez azt jelenti, hogy az interjúztatókat fel kell készíteni az interjú célirányos és professzionális levezetésére. Egy félnapos felkészítés, ahol tudatosítjuk a vezetőkben a megtartási interjú célját, megtanítjuk a folyamatát és eszközöket adunk a levezetéséhez jó befektetés, mert az itt megismert eszközöket a mindennapi munkájukban is fel tudják használni. Ha ezt szervezeti szinten sikerül elindítani, akkor az akár a vállalati kultúrát is pozitívabb irányba tolhatja.

A felkészítésen a vezetők gyakorolják a légkörteremtést, az alapvető megtartási interjú kérdések megfelelő feltevését és a személyre szabott kérdések készítését. A szokásos kérdések, nem feltétlenül ebben a sorrendben::

  • Mi az a három dolog, amit a legjobban szeret/legtöbbre értékel itt?
  • Ha bármit megváltoztathatna, mi lenne az?
  • Gondoljon vissza egy napjára, amikor valóban jól érezte magát/elégedett volt. Mi történt aznap? Miben volt ez más/jobb mint általában?
  • Ha 10-es skálán értékelnie kellene az elégedettségét a jelenlegi munkájával, hányast adna? Mitől X? Mi kellene a 10-hez?
  • Mit gondol, mennyire van elismerve a munkája? Mi kellene ahhoz, hogy elismertebbnek érezze magát?
  • Bizonyára felmerült, hogy elmenjen máshova… Mi tartotta vissza?
  • Mit tanácsolna újonnan belépő kollégának?
  • Ha hirdetést kellene írnia a munkahelyének, mit tenne bele? (miért jöjjenek ide)

Természetesen az előzetes információgyűjtésből származó sikertörténetekre is érdemes kérdéseket előkészíteni. 20 percnél többet nem praktikus az interjúra szánnunk, ezért fontos, hogy a kérdések priorizálva legyenek, mert lehet, hogy nem jut mindenre idő.

Az interjú helyszínét gondosan válasszuk meg: ne legyen túlságosan formális, de azért ez nem egy „beszéljünk már két szót itt a kávéautomata mellett” típusú beszélgetés. Egy kis bekészítés, üdítő, kávé vagy csokoládé segíthet fontossá tenni ezt az alkalmat. A mi esetünkben egy doboz drága csokoládé volt az asztalon, és érdekes módon ez volt az egyik dolog, amit az interjúalanyok kiemeltek, amikor az interjúra visszaemlékeztek a későbbiekben.

Negyedik lépés: Fontos, hogy a vezető az interjú alatt láthatóan jegyzeteljen; egyrészt mert ez jelzi, hogy fontos amit az alany mond, másrészt ezek használható információk lehetnek a későbbi employer branding erőfeszítésekben, végül, a legfontosabb: amennyiben olyan dolog kerül elő, amivel valamit kell vagy lehet csinálni, az ne sikkadjon el. A felkészítés során a vezetők megtanulták, hogy az interjút úgy vezessék le, hogy inkább beszélgetésnek tűnjön, mint egy kérdéssornak, vagy vallatásnak. Az maradási interjú fontos, szintén begyakorolt része a pozitív megerősítések adása. Ezek mindig személyre szabottak, ilyenkor használjuk fel a háttér-információkat. Például, az egyikvezető felolvasott néhány mondatot a egy kolléga (név nélküli) értékeléséből. A hatás leírhatatlan volt.

Bár utolsó lépés, de nagyon lényeges, hogy az interjún elhangzott javaslatokat utánkövessük. Azaz, ha van valami, amit meg lehet/tudunk változtatni akkor, azt tegyük meg, és jelezzünk vissza a résztvevőknek erről. Például az egyik interjú alany mintegy mellesleg említette, hogy hidegebb időben húz az ablak, ami mellet ül. Másnap egy műszakos munkatárs felmérte, és két hét múlva kicserélték a gumitömítéseket. Azt is érdemes kommunikálni, ha valamiért nem tudjuk a felvetett problémát megoldani: osszuk meg a magyarázatot.

Az eredményekről a teljes cikkben olvashat, a HRportál vonatkozó oldalán…

 

WWW.LSOFT.HU
Cookie-k

Az lsoft.hu webhelyen mi is "sütiket"/cookie-kat alkalmazunk.

Milyen célból?

A "sütik" kis szöveges fájlok, melyekkel kényelmesebbé tehetjük a böngészést a webhelyünkön, megkönnyíthetjük, hogy pl. az űrlapok kitöltése egyszerűbb legyen, névtelen statisztikákhoz gyűjthetünk adatokat a látogatói szokásokról. Vannak olyan sütik is, melyek segítenek minket abban, hogy marketing célú üzeneteket jelenítsünk meg, küldjünk Önnek azokról a termékeinkről, szolgáltatásainkról, melyek érdekesek lehetnek az Ön számára.

A "sütik" által gyűjthető látogatói szokásstatisztikák tehetik lehetővé azt is, hogy webhelyünket úgy fejleszthessük, hogy Önök, a látogatóink olyan információt találhassanak ott, és olyan formában, ahogy és ahol az Önök számára a legkényelmesebb, és legkönnyebben elérhető.
Olyan sütiket is alkalmazunk, melyek elengedhetetlenek a webhely működtetése érdekében, vagy lehetővé teszik, hogy amennyiben Ön hosszabb ideig időzik pl. egy űrlap kitöltésénél, ne vesszhessenek el az addig már begépelt adatok.

Az általunk alkalmazott "sütik" is változó időtartamúak, és az Ön számítógépén, okostelefonján, tabletjén a meghatározott érvényességi idejéig tárolódik. Fontos tudnia azt, hogy ezeket a "sütiket" Ön bármikor eltávolíthatja a böngészésre használt eszközéről.
Mielőtt törli ezeket a "sütiket" kérjük, fontolja meg, hogy valóban nincs már szüksége azokra a kényelmi szolgáltatásokra, melyeket ezek által megkaphat, ha további információra lenne szüksége (direkt marketing üzenetek), vagy pl. ismét kitöltene egy űrlapot a webhelyünkön?

A beállítási lehetőségeknél "sütitípusunként" további információt helyeztünk el azért, hogy Ön tájékozódhasson azt megelőzően, mielőtt dönt a "sütik" elfogadásáról.
Lehetővé tettük, hogy Ön a döntését követően bármikor módosíthassa a sütibeállításokat, a képernyő, vagy kijelzője bal alsó sarkában található ikonra kattintva/koppintva.

További információt itt találhat: Adatvédelmi tájékoztató